Az vagy, amit megeszel. A gyereked pedig az, amit megetetsz vele!

Gacsó Anikó, a Bébispenót megálmodója a tudatos táplálkozásban hisz

2016. szeptember 30. - rcsdaniella

Sok mamának okoz fejtörést a szilárd ételek bevezetése. Nekik szeretne segíteni Gacsó Anikó, a hozzátáplálásról és egészséges ételekről szóló Bébispenót oldal megálmodója, szerzője. Anikó sok-sok hónap tapasztalatát és receptjeit gyűjti össze az oldalán. Ismerjétek meg ti is!dsc_5684-12.jpg

Anikóval még a gyerekeink születése előtt ismerkedtünk meg, azóta is figyelemmel kísérjük egymás életét. Láttam, hogyan próbálja meg Artúrt az egészséges étkezésre nevelni, az ő kedvéért tanulta meg a jó minőségű ételek készítését. Csodálni való az akarata, igyekezete. Mindamellett a többi édesanyára is gondolt, amikor elindította saját oldalát, a Bébispenótot, amelyet itt találtok: http://bebispenot.hu/  

- Ha jól tudom, a kisfiad, Artúr születése előtt jóval kevesebb időt töltöttél a konyhában, mint mostanában. Mégis a hozzátáplálásról, az egészséges ételekről szól az oldalad. Hogy jutottál el idáig? 

- Igen, korábban annyit főztem csak, amennyit egy kétfős háztartásban muszáj. Gyakran rendeltünk a férjemmel, vagy a munkahelyi menzán ebédeltünk, úgyhogy nem voltam okleveles konyhatündér. Az egészséges étkezés, a minőségi alapanyagok azonban fontosak voltak számomra, és tudtam, hogy a hozzátáplálást komolyan fogom venni. Aztán jött a felismerés, hogy még egy egyszerű párolást-turmixolást is el tudok bénázni. Az első időszak emiatt is nehéz volt, meg, mert nem tudtam, miben higgyek. Minden forrás ellentmondott a többinek. Azt éreztem, hogy be lehet golyózni a sok ellentétes nézettől. Éjszakába nyúlóan kutattam az információk után, és igyekeztem eligazodni. Közben jöttek időszakok, amikor tej-, tojás- vagy gluténmentes ételeket kellett készítenem a kicsinek, és egyszer csak rákaptam, előadásokra és speciális főzőtanfolyamokra kezdtem járni, sokat olvastam a témában, a hobbimmá vált. Mire Artúr másfél éves lett, már rengeteg tapasztalatot és információt összegyűjtöttem. Aztán egyszer csak úgy éreztem, hogy annyi „tudás” van már nálam, amivel másoknak órákat, napokat és sok idegeskedést spórolhatnék meg. Elkezdtem dolgozni a blogon, majd összeállítottam egy hírlevél sorozatot, amiben hétről hétre elküldöm a baba életkorának megfelelő hozzátáplálási tudnivalókat. Közben az én fiam egyre nagyobb lett, ma már óvodás, így a nagyobbak szüleihez is szólok, az egész család számára fogyasztható receptekkel, vagy akár az óvodai étkezéssel kapcsolatos bejegyzéseimben. A cikkek mellé nyitottam egy webshopot is, tele baba- és gyerektáplálással kapcsolatos, egészséges, minőségi termékekkel.

- A hozzátáplálás kezdetén mindig bizonytalanok az anyukák. A korábbi cukros tea, háztartási keksz és társai felfogás után most más hívószavak vannak napirenden. Olyanokkal találkozunk, mint a bio, cukor-, laktóz-, gluténmentes – hogy csak néhányat említsek. Melyek azok a tanácsok a szilárd ételek bevezetésével kapcsolatban, amelyeket szerinted érdemes megfogadniuk az anyukáknak – felfogástól függetlenül?

- Minden gyerek, minden szülő más és más. Nehéz elvonatkoztatni a nézeteiktől, de nem is biztos, hogy kell. A legfontosabb szerintem, hogy mindenki figyeljen a babája jelzéseire, és a saját anyai/apai ösztöneire. Ezen kívül én mindig a (hivatalosan is minősített) bio mellett teszem le a voksom. Meggyőződésem, hogy jobb evő lesz a gyerekből, ha minél később ismertetjük meg a cukorral és akkor sem napi szinten fogyasztja. Ha valaki szeretné ezt az elvet követni, de nem tudja, hogyan valósítsa meg, sok ötletet és cukormentes édesség receptet talál a Bébispenót oldalon.

- Saját tapasztalatból is tudom, hogy nem könnyű minden étkezésnél egészséges falatokat kínálnunk a gyereknek. Hogyan tudjuk elkerülni, hogy a délutáni játszóterezéskor vagy a hétvégi strandolásnál ne a fagyi, péksüti legyen kizárólag a harapnivaló?

- Elismerem, tényleg nem könnyű. Sokkal egyszerűbb megállni a pékség előtt és beszaladni egy kakaós csigáért, mint előre tervezni, minőségi alapanyagokat beszerezni, elkészíteni az ételeket, dobozolni, és persze nem otthon felejteni. J Egy-egy fagyizás vagy péksüti nem feltétlenül gond, nekünk is vannak ilyen napjaink. De ha a szülő szeretné, hogy ne ezt szokja meg a gyermeke, érdemes inkább mindig a táskájában tartani valami egészséges nasit. Ezekből már elég széles a paletta, a bio gyümölcsszeletektől a kölesgolyón vagy puffasztott snackeken át a friss gyümölcsökig vagy aszalványokig sok megoldás létezik. Kirándulásra, piknikre meg egy kicsit érdemes előre készülni, egyszerű ételekkel. Kisbabáknak akár apróra vágott gyümölcsökkel, marokra fogható zöldséghasábokkal vagy pürékkel, nagyobbaknak zöldséges tésztasalátával, kuszkuszsalátával, fasírtokkal. Igyekszem erre is sok ötletet adni a weboldalamon.dsc_5638-008.jpg

Fotók: Trosztel Adrienn

- Sokan azzal érvelnek, hogy az egészséges ételek drágábbak is, és nem mindenki engedheti meg magának a bio vagy reform hozzávalókat.

- Igen, sajnos van egy olyan tévhit, hogy minden, ami bio, az drága. Ez így nem igaz, és sokszor azt érzem, csak kifogás, hiszen más termékekből meg tudják venni a szülők a magasabb árfekvésűt. De természetesen ez mindenkinek saját döntése. Én csak abban tudok segíteni, hogy pl. felhívom a figyelmet rá, hogy a biopiacon is van 2-3 árus, aki hazai zöldségeket árul saját gazdaságából, és egy hatalmas zacskónyit összeszedve is csak 1000 Ft körül fizetek náluk. Sokszor visszakérdezek, hogy biztos mindent beleszámoltak-e. Tehát, egyrészt, aki úgy érzi, nincs plusz pénze a bio alapanyagokra, annak nem feltétlenül a déli gyümölcsöket érdemes vennie, hanem a hazai burgonyát, almát, gyökérzöldségeket, zöld leveleseket… amiknél fontos, hogy műtrágyázták, permetezték, vagy vegyszermentesen termesztették-e őket. Ezek a hagyományos piacokhoz hasonló áron kaphatóak.
Ezen kívül, aki átáll a bio élelmiszerre, annak általában hamar megváltoznak a vásárlási szokásai. Szupermarketek helyett felfedezi a kis bioboltokat és átszokik a piacra. Lehet, hogy a narancsot vagy a paradicsomot kicsit magasabb áron veszi meg, amivel minőségjavulás is jár, de közben elhagyja azokat az élvezeti termékeket, amiket korábban pluszban vásárolt, legyen az üdítőital, édesség, chips stb. Összességében én arra jutottam, hogy semmivel sem költök többet, amióta biot vásárolok, mint előtte.
Még egy fontos dolog: sokan azt hiszik, hogy a bio és nem bio termékek közötti árkülönbség a nagy. Pedig inkább a minőségi termékeket kell megfizetni, a bio pedig egy magas minőséget képvisel. Ha pl. megnézzük, egy hipermarketben is kapható olcsóbb és drágább bor, minőségibb sajtok, amelyekért többet kell fizetni. 

-A legtöbb óvodában, iskolában panaszkodnak az ételek minőségére. Az egészséges táplálkozásnak vége szakad, ha a kicsi bekerül az intézményi rendszerbe?  

- Szerintem nagyon sok múlik az otthoni szokásokon. Nekünk, szülőknek annyi hatásunk lehet erre, hogy ha tehetjük, gondosan megválasztjuk az intézményt, amelyre a gyerekünket bízzuk, és hogy az otthoni étkezéseknél továbbra is jó példát mutatunk. Amit nem tudunk befolyásolni, azt érdemes elengednünk, amire viszont van ráhatásunk, pl. az otthoni reggeli, vacsora, és a hétvégi étkezések, abból hozzuk ki, amit ki tudunk.

-Melyik a jelenlegi kedvenc recepted?

Családunknak két kedvence van mostanában. Az egyik a kókusztejes paradicsomos csicseriborsófőzelék, aminek a receptje megtalálható a Bébispenóton (http://bebispenot.hu/csicseriborso-fozelek/ ). A másik a sült édesburgonya, amit hagymás-vörösbabos-paradicsomos-kukoricás töltelékkel pakolunk meg, leöntjük joghurttal, ami a mi családunkban bio szójajoghurt, és megszórjuk apróra vágott zöldfűszerekkel. Mennyei vacsora. Kis átalakítással elkészítem majd a kisgyerekbarát verzióját is, és fel fogom tölteni az oldalra.